Threads vs Twitter: De sociale mediastrijd van het decennium - wie zal als winnaar uit de bus komen
In een felle confrontatie op sociale media heeft Mark Zuckerberg, CEO van Meta, een krachtige klap uitgedeeld aan 'Chief Twit' Elon Musk. De strijd begon met cijfers. Slechts vijf dagen na de lancering kondigde Zuckerberg trots aan dat Threads, in wezen een Twitter-kloon, al 100 miljoen gebruikers had. Hiermee werd het de snelst groeiende consumentenapp in de geschiedenis en verbrak het het record dat eerder in handen was van ChatGPT.
Meta koppelde Threads strategisch aan Instagram, zijn foto-app met meer dan 2 miljard gebruikers. Echter, het jongere publiek van Instagram ondervond moeite met de tekstgerichte focus van Threads. Moderatie en algoritmes bepaalden de inhoud, in lijn met Facebook en Instagram. Aan de andere kant gaf Twitter de voorkeur aan nieuwe berichten bovenaan, wat het populair maakte voor nieuws en evenementen.
Zelf toegebracht
Het is een veel voorkomende misvatting dat disruptie voortkomt uit innovatie of uitmuntendheid. De waarheid is dat disruptie gedijt op de stagnatie en incompetentie van gevestigde spelers. Threads, vaak verward met een product van innovatie, is in feite een eenvoudige Twitter-kloon die op de markt is gebracht door een paar kleine ontwikkelingsteams. Verrassend genoeg heeft de initiële triomf van Threads weinig te maken met zijn verdiensten. In plaats daarvan is het het resultaat van het disfunctioneren bij Twitter (toegeschreven aan Elon) en de monopolistische dominantie van Meta.
Netflix werd de dominante kracht in de entertainmentindustrie en overtroefde de kabeltelevisie, die ooit een zelfgenoegzaam, zwaar gereguleerd bijna-monopolie was. Kabeltelevisie bracht exorbitante kosten in rekening voor een mix van uitstekende en middelmatige programma's, die bedoeld waren om je af te leiden van de hoge kosten. Marktdominantie alleen al is een geduchte verdediging, vooral in sociale media, waar netwerkeffecten bestaande platforms immuun maken voor concurrentie van nieuwkomers.
Musk heeft zijn verdediging verzwakt door iedereen, zelfs de schoonmakers bij Twitter, te ontslaan, wat een harde klap voor Zuckerberg betekende. (Ik wil geloven dat voormalige Twitter-medewerkers Threads hebben gemaakt, maar dat kan ik gewoon niet).
Problemen in Europa?
Momenteel is Threads niet beschikbaar in Europa vanwege strenge nieuwe regels die bedoeld zijn om de marktmacht van grote techbedrijven in te perken. De regels verbieden bedrijven om hun eigen producten te bevoordelen of gebruikersgegevens te delen tussen apps, wat precies is wat er gebeurt tussen Instagram en Threads. Meta wacht af hoe deze regels van toepassing zullen zijn op Threads.
Meta lijkt enkele van de zorgen uit Brussel weg te nemen door Threads interoperabel te maken met andere sociale netwerken via het ActivityPub-protocol, dat ook wordt gebruikt door Twitter-concurrent Mastodon. Dit betekent dat berichten van het ene netwerk op een ander netwerk te zien zijn en dat gebruikers bij het wisselen van netwerk hun berichten en profiel kunnen meenemen.
Maar zelfs als Meta gehoorzaamt, is er een ongemakkelijke waarheid voor beleidsmakers. Als Zuckerberg erin slaagt Twitter uit te schakelen, zal hij de socialemediasector vrijwel monopoliseren, waardoor alleen het Chinese TikTok overblijft als serieuze concurrent. Zo'n uitkomst zal niet bij iedereen in goede aarde vallen.
Geen Threads in Europa betekent minder gebruikers en mogelijk minder inkomsten uit advertenties voor Meta. Musk zou Brussel daar waarschijnlijk dankbaar voor zijn.
Innovatie!
In plaats van verwikkeld te raken in een saaie strijd om poen (dat zijn er nogal wat), zouden Zuckerberg en Musk de gelegenheid moeten aangrijpen en innoveren! Het omarmen van AI-gedreven innovatie is noodzakelijk voor socialemediaplatforms, met toepassingen zoals het beschermen tegen desinformatie, speciale belangen en propaganda. Door gebruik te maken van AI-technologieën zouden socialemediaplatforms proactief valse informatie moeten detecteren en tegengaan, zodat accurate en betrouwbare inhoud wordt verspreid. Deze platforms kunnen een verantwoordelijke en betrokken online gemeenschap bevorderen door te investeren in AI-gestuurde oplossingen, wat uiteindelijk bijdraagt aan een gezondere, constructievere digitale ruimte. Is de taart een leugen, Elon?
Twitter’s xAI
Tijdens een intern Twitter-evenement in juli 2023, geleid door Elon Musk, stonden discussies over xAI centraal. Het oprichtersteam, met sterke achtergronden bij gerenommeerde bedrijven als Deep Mind, OpenAI, Google en Tesla, stelde zichzelf voor. Het primaire doel van xAI is het ontwikkelen van een Artificial General Intelligence (AGI) met 'maximale nieuwsgierigheid' en 'waarheidsnieuwsgierigheid', met als doel een dieper begrip van het universum te verkrijgen. Musk benadrukte het belang van de mensheid als focus voor waarheidszoekende superintelligentie, die zelfs de fascinatie voor de ruimte en Mars overstijgt.
Het team erkende de uitdagingen van de huidige geavanceerde AI's en benadrukte de noodzaak van verbeteringen om de kloof te overbruggen. xAI's potentieel in het hervormen van bestaande wiskundige theorieën, zoals de 'Theorie van Alles', werd ook naar voren gebracht door mede-oprichter Greg Yang. Musk gelooft dat het oplossen van een fundamentele vraag een computer zal kwalificeren als AGI en sprak zijn vertrouwen uit in het potentieel van xAI om complexe problemen te vereenvoudigen.
Ze zijn van plan om binnen een paar weken meer informatie over xAI vrij te geven en het wordt gepositioneerd als een concurrent voor OpenAI. xAI zal Twitter-gegevens gebruiken voor training en uiteindelijk zijn eigen inhoud genereren. Musk benadrukte dat het belangrijk is om AI zijn overtuigingen te laten uiten, zelfs als er kritiek komt. Hij waarschuwde tegen het aanleren van AI om te liegen en besprak de noodzaak van regelgevend toezicht en AI-regelgeving. Musk voorspelt AGI tegen 2029, wat dicht in de buurt komt van de schatting van Ray Kurzweil. Over het geheel genomen is xAI erop gericht om het zelfrijdend vermogen van Tesla te verbeteren en consumenten en bedrijven een nuttig hulpmiddel te bieden door middel van zijn inzichten.
Uitkomsten
Twitter lijkt in een zwakkere positie te verkeren in de strijd, mede door de acties van Musk. Zijn recente beperking van de toegang tot het platform en aanzienlijke ontslagen hebben het bedrijf technisch instabiel gemaakt. Bovendien lijkt zijn communicatiestijl meer gebruikers weg te jagen. We moeten echter oppassen dat we onze eigen bubbel niet verwarren met het perspectief van iedereen. Hoewel sommigen misschien verlangen naar een platform zonder Musk, is dat wellicht niet het sentiment van alle Twitter-gebruikers.
Het is verre van zeker dat Threads de "Twitter-killer" wordt, zoals vaak wordt beweerd. Er is misschien ruimte voor beide als de toon en inhoud voldoende verschillen.
Het lot van Twitter kan afhangen van de acties van Musk en het vermogen van het platform om te concurreren. Gezien Musk's recente 'ik zeg wat ik wil'-streak, zou het wel eens slechter kunnen gaan met Twitter voordat het beter wordt.
Blije Nerds zijn productieve Nerds
Implementeer supersnel DevOps en SRE met Agile Analytics. Vraag het onze Agile Nerds.
Read more:
Threads vs Twitter: De sociale mediastrijd van het decennium - wie zal als winnaar uit de bus komen
In een felle confrontatie op sociale media heeft Mark Zuckerberg, CEO van Meta, een krachtige klap uitgedeeld aan 'Chief...
AI is het ontbrekende stukje van de productiviteitspuzzel
Vandaag wil ik betogen dat Kunstmatige Intelligentie (AI) het ontbrekende stukje van de productiviteitspuzzel is, een re...
Revolutionising Regulatory-Compliant Voice Data Management with CyberCloud CallController
In een periode waarin naleving van regelgeving van het grootste belang is voor organisaties onder strenge richtlijnen zo...
ZEN Software upgrade Wordpress Filogic.nl naar Open Source Headless Cloud Solution voor ongeëvenaarde prestaties
Alkmaar, november 2023 - ZEN Software, een pionier in innovatieve weboplossingen, kondigt met trots haar recente succes ...
ChatGPT verbannen van je werkplek?
Innovaties zoals ChatGPT en AI hebben een transformatie ingezet in verschillende industrieën, waardoor de productiviteit...
Het gegevensplatform van Booking.com versterken
In de razendsnelle wereld van online reizen en accommodaties zijn robuuste en efficiënte technologische oplossingen nodi...